قبل از آنکه در مورد ایموجی آموزی صحبت کنم این مقدمه را بخوانید لطفا: مرور کتابهای رسمی تدریس شده در آموزش و پرورش خالی از مزیت نیست. اولاً آنچه تدوین شده، ماحصل عقل جمعی مدرسان و مولفانی است که امید بر آن داریم با اشراف بر نیازمندی‌های کودکان فرایند تالیف سپری شده باشد. در ثانی دید مناسبی خواهیم داشت که سایر کودکان همسال ما اکنون با چه مطالب و سرفصل‌هایی آشنایی دارند.

در واقع تحصیل فرامدرسه به منزله عدم اکتفا یا عدم انحصار در منابع آموزشی رسمی است و این به معنای لجاجت یا گریز در مفاهیم نیست. لااقل من از این منابع به عنوان یکی از مراجع مطالعاتی استفاده می‌کنم و حسب شرایط و با شیوه متناسب با زندگی خودمان، در تعلیم و تعامل با علی از آن بهره می‌برم.

یکی از تجربیات مربوط به همین چند روز قبل بود که علی در گفتگویی با مائده به چالش رسیدند. دورادور گفتگویشان را می‌شنیدم و مناقشه از این بود که وسط کار مائده، علی اصرار داشت که حرفهایش شنیده شود و مائده هم در پاسخ به شیوه گفتگوی علی ایراد داشت و نهایتا علی با شکایت و ناراحتی سراغ من آمد. یی از تفاوتهای جدی آموزش خانگی با آموزش مدرسه‌ای این است که والدین باید مترصد مهلت آموزش باشند اما در مدرسه زمان واحدی برای اموزش یک موضوع به همه دانش آموزان دیده شده است.

چند وقت قبل در مطالعه کتاب «مطالعات اجتماعی» مقطع پنجم دبستان بحثی در مورد گفتگو دیده بودم. (ما برای رجوع به منابع درسی نیاز نیست که محدود به مقطع باشیم. ممکن است الان وقت شنیدن بحثی در سال دوم باشد، یا وقت مطالعه سرفصلی در سال پنجم. این هم از برکات فرامدرسه است که موقعیت سنجی و تسلط والدین به سرفصل‌ها می‌تواند ابتکار عمل زیادی برای نحوه طرح مباحث درسی ایجاد کند) به علی گفتم که اگر مایل باشد می‌توانیم یک متن را باهم بازی کنیم!

به تجربه دیده ام که عبارت بازی کنیم از عبارت درس بخوانیم جذاب تر است و البته برای علی اینطور است و چه بسا فرزند شما عادات و خلقیات دیگری داشته باشد. اینجا بود که بخش اول مطالعات اجتماعی سال پنجم دبستان را باهم خواندیم. البته همین خواندن هم بدون بازی نیست و تمام بخش شامل بر چند درس را در یک جلسه خواندیم (بنا به کشش علی والا ممکن است یک صفحه کافی باشد) و اگرچه برخی از تمرینها و فعالیتها ضرورتی ندارد؛ اما یک خلاقیت خیلی خوب در این درس استفاده مولفان از ایموجی است که به همین بهانه ایموجی آموزی کردیم!

تمرین و بازی ما برای ادای ایموجی‌ها یا پانتومیم برای حدس زدن ایموجی، بازی جذابی است و برای تفکیک عواطف و احساسات کارگشاست. چه از روی کتاب درسی و چه به ابتکار خودتان می‌توانید استفاده زیادی از ایموجی ها داشته باشید. من با یک اسم من‌درآوردی این شیوه آموزش را ایموجی آموزی اسم گذاری کردم. بالاخص که چه بخواهیم و چه نخواهیم، ایموجی‌ها امروزه جزئی از رسم‌الخط ارتباطی بچه‌ها محسوب می‌شوند و استفاده صحیح از آن ضرورت دارد.

از دیگر بحث‌های مهم در این بخش از کتاب مطالعات اجتماعی، بحث حریم شخصی و حریم خصوصی  است که قطعا شما در تعلیم خانگی می‌توانید تفصیل یافته‌تر در موردش گفتگو داشته باشید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *